att vara eller inte vara... med i en offentlig sektor

Vad är egentligen skillnaden på ett arbete i en offentlig sektor och en privat sektor? Vad är det en informatör gör i en offentlig sektor som inte görs i en privat sektor och tvärt om?

Det är viktigt att en informatör har en bred bakgrund. I alla fall bör de som jobbar på företagets informationsavdelning ha olika bakgrund för en komplett kapacitet. Informatören bör alltid vara uppdaterad och kunna uttrycka sig på så vis som alla ska kunna förstå. Det gäller att ha en teknik för att nå rätt målgrupp och att kunna få deras uppmärksamhet. Men då återstår den viktiga fråga; vill du vara med och förändra världen genom att arbete i den offentliga sektorn eller vill du jobba för ett företag vars mål är vinst och fortsatt liv?

Efter att har varit på gästföreläsningen med Sara Svensson, Informationschef på Kalmar kommun 5 oktober, kommer det upp många tankar.

Framför allt funderar jag på hur otroligt mycket man måste kunna för att över huvud taget klara sig på den nivån som denna kvinna sitter. Hon sa under föreläsningen att man måste kunna lite om mycket. Helt klart! Som informatör jobbar man ju med så många olika typer av människor och företag, då är det otroligt viktigt att vara just… allmänbildad. Som informatör är det viktigt att veta vad det är allmänheten kommer att uppfatta när något blir offentligt. Det går inte att använda sig av fackspråk när ett företag ska kommunicera med allmänheten. Skulle jag gå runt och säga ”min roommate och jag har en riktigt kognitiv dissonans. När vi planerar hemma blir det ett enda brikolage” skulle det nog vara många som vände sig om och tro att det är något invändigt fel på mig. Däremot kan jag säga ”min roommate och mina tankar och funderingar gå inte ihop, så fort vi planerar något blir det en enda röra” och fler skulle förstå vad det är jag egentligen vill få ut!

Sara berättade också under föreläsningen att det är viktigt att hålla kontakten med kunder. Låt säga att det ringer en person som vill ha svar på en fråga. Även om frågan inte handlar om just kommunikation, alltså det området du jobbar med, är det viktigt att ändå försöka hjälpa personen så gott det går. Om det betyder att du måste återkomma till personen som ringde så är det helt enkelt så man får göra.

Jag kommer ihåg när jag i somras jobbade på kundtjänst på NTM (Nya Tidens Media). Jag har jobbat där tidigare och är van vid lite konstiga frågor som kan dyka upp. Men en dag i somras ringde en äldre kvinna till mig. Hon började med att säga hur otroligt bra Norrköping Tidningar är och att vi på företaget alltid vet ALLT. Såååå nu hade hon en fråga till mig eftersom jag vet ALLT. PRESTATIONSÅNGEST till max!!! Därefter frågade kvinnan vart Luftfartsverket låg och hur man på bästa sätt kommer dit med spårvagn. Herregud tänkte jag som snabbt försökte få fram en karta på hitta.se. Jag såg ungefär på kartan vart Luftfartsverket låg men var fortfarande ganska osäker, så jag började helt enkelt springa omkring på avdelningen med mitt headset på. När jag till slut hittat en kille som bekräftade vart det låg kunde jag sedan ge henne en beskrivning…. Jag har nog aldrig hört en person så glad. ”Jag hade rätt! Ni vet ju allt!”. Snacka om att hon kommer vara trogen kund hos Norrköpings Tidningar i fortsättningen. Jag antar att det är just så man ska behandla kunder, hjälpa dem tills de är nöjda. Man är alltid ett ansikte för vad man gör. Då kvinnan ringer till kundtjänst och kommer till mig, representerar jag alltså företaget.

I och med att jag jobbade i just kundtjänst fick jag flertalet frågor kring Norrköpings Tidningars hemsida. En viktig del av kommunikationen till intressenterna och framför allt prenumeranterna. Genom hemsidan kan man komma åt lokala nyheter, riksnyheter, internationella nyheter, information om företaget och man kan även komma åt sitt prenumerationskonto. Detta visar bara hur passa viktig hemsidan är och hur viktigt internet är för samhället.

Hemdatorerna började utvecklas kraftigt under 1980-talet då det började komma datorspel vilket lockade många ungdomar. Detta användande av datorn ha lett till att den yngre generationen samt kommande generationer är mer anpassade för just datorer. Senare kom internet och därefter började fler och fler företag att använda sig av datorer på arbetsredskap. Precis som Sara berättade på föreläsningen är en viktig satsning just deras hemsida. Tyvärr är det fler i den äldre generationen som sitter i kommunfullmäktige och bestämmer vad som skall ändras etc. och det påverkar framfarten och förändringen av Kalmar kommuns hemsida. Dock är den viktig och man har märkt en stor ökning på besökarna av hemsidan de senaste åren. Detta visar bara på hur viktigt det är med just en hemsida.

Jag vet själv hur beroende jag är av en dator och framför allt av internet. Till och med pizzeriorna har hemsidor! Det är helt underbart bra när jag som vanligt alltid glömmer att ta en hem meny från pizzerian så att jag nästa gång kan ringa och beställa. Det behövs inte! De har ju en hemsida!

Men för att återgå till det jag började berätta om, informatörer i offentlig och privat sektor. Den största skillnaden är ju då att i den privata sektorn måste man alltid vara beredd på att visa allt för allmänheten. Visst kan det låta skrämmande, men har man något att dölja? Nej det har man nog inte men jag kan tycka att det låter lite läskigt att en journalist kan komma upp till mitt kontor och begära att jag visar alla mina sms på arbetstelefonen. Hur ska journalisterna tolka vad jag skriver? Kommer jag någonsin att kunna radera mina meddelanden?

Å andra sidan kan jag tycka att det är helt rätt att allmänheten får reda på vad det är man gör på kommunen egentligen, det är trots allt de som indirekt betalar ut de kommunanställdas löner.  Genom detta synsätt kan man också se hur mycket det är man gör för de som betalar lönen. Jobbar man inom den offentliga sektorn, jobbar man ju faktiskt för att förbättra samhället för allmänheten.

Det är väl då den största skillnaden. I den privata sektorn jobbar du för företagets vinning, du jobbar för lön. I den offentliga sektorn jobbar du för en förändring i samhället.

Så vilken arbetare vill jag vara? Vill jag jobba i den privata sektorn och ha möjlighet att bli snuskigt rik eller vill jag vara den godhjärtade arbetaren på kommunen?

Återstår att se!



Litteratur: Hadenius, Stig & Weibull. Lennart (2008) Massmedier – Press, radio och TV i den digitala tidsåldern. Stockholm: Bonnier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0