papperstidningens framtid är hotad

 

Hur stort inflytande har den lokala tidningen på dess läsare? Hur länge till kommer papperstidningen att finnas? Hur ska ett företag kunna vara vinstdrivande när deras främsta medium är webben?

Gota Media AB är en koncern för de flesta lokala tidningar i Kalmar län. Där ingår bland annat Barometern och Orskarshamns-Tidningen. Barometerns chefredaktör Gunilla Sax säger att ” vi är en dominerande lokal kvalitetstidning”. Den lokala tidningen är den viktigaste lokala marknadsplatsen och det är en betydelsefull opinionsledare.



Jag håller absolut med om att en lokal tidning är en betydelsefull opinionsledare. Hur skulle de annars få folk att betala för att läsa tidningen? Frågan är bara hur mycket till opinionsledare den lokala tidningen är för den nya generationen. Jag tror nog att det alltid kommer finns människor som är mer intresserade av lokala nyheter än andra. Vissa är mer drivna till att flytta ifrån den stad men en gång växte upp i och andra vill inget hellre än att stanna kvar.

Men tiden förändras och det blir allt svårare för papperstidningen att hålla kvar sina prenumeranter.  Nya medier utmanar, människor får andra läsvanor, man vill inte längre betala för tidningen och de annonsörer som vanligtvis brukar finnas är ovana vid nya medier (som webben).

Vad menar jag då med dessa hot mot papperstidningen? Jo, med de nya medierna så menar jag att internet att tagit över den yngre generationens uppmärksamhet. Genom internet blir det då svårare att ta betalt från läsarna och många kan inte tänka sig att betala för en prenumeration på nätet. Läsvanorna hos människor har även förändrats de senaste åren. Många tar sig inte längre tiden till att läsa tidningen till frukosten innan jobbet, utan det är allt fler som tar en kaffe på vägen. Genom att människan är mer stressad och inte har mycket tid till att sätta sig ner på morgonen har detta resulterats i att många läser tidningen i tunnelbanan eller bussen. Och utifrån detta har gratistidningarna fötts. De är strategiskt placerade vid busshållplatsen eller vid stationen för att man i all hast ska ta med sig ett exemplar, och vips så behöver man inte längre morgontidningen. Men för de tidningar som ha satsat på en internet tidning och även börjar annonsera där, är det svårt att få med sig de gamla annonsörerna. Då de är väl medvetna om att de når ut via tidningen kan de dock bli osäkra när det gäller webben. Hur många läser där? Når vi lika många på nätet som papperstidningen gör? Man kan verkligen se skillnaden hos Barometern då inkomsten för annonser i papperstidningen är 89 miljoner kronor och annonser på nätet ligger runt 3 miljoner kronor. Annonsörerna är rädda!

 Internet har börjat konkurrera med de andra medierna nu när det gäller att ta övertaget om reklamen. Fördelen med internet är att den kan rikta reklamen till målgruppen mycket lättare än genom medier som TV och radio.
G Doyle (2002)

I och med stycket ovan bör reklam på internet vara mer mottagligt, men är det verkligen så? Reklamen som folk tycker minst om är den på TV och radio. Reklam som visas på internet är också ett störande moment för användaren. Däremot uppskattas annonser i tidningar bättre. Frågan är bara varför det är så. Genom egna erfarenheter vet jag att det är lättare att selektera bort reklam i tidningen. De ligger oftast ute på kanterna eller så är den samlad på en helsida vilket gör att man lätt kan bläddra vidare om man inte vill läsa den.

Det är däremot värt att ta upp hur pass bra Aftonbladet har lyckats med deras webbtidning. De har mycket reklam men det är fortfarande en sida jag själv ofta är inne på och läser. Där har man också byggt upp som en liten prenumeration på vissa speciella sidor. Om exempelvis en artikel handlar om träning kan man inte läsa hela artikeln utan man måste bli medlem för en viss summa per månad för att kunna läsa allt. Jag vet dock inte hur många det är som verkligen köper sig en sådan prenumeration, men det är ett bra sätt att börja på.

Hur ser Barometerns framtid ut då? Gunilla Sax har presenterat en liten SWOT-analys av företaget för att se hur det ser ut.

·         Styrkor
Det är deras varumärke, den skapar trygghet hos läsaren. Deras tidning är också störst i länet vilket gör att många annonsörer vänder sig till dem. Man anser sig ha en bra anpassningsförmåga när det gäller att förändra och att arbeta för den allmänna förfrågan.

·         Svagheter
Då Barometern är en morgontidning som många läser till frukosten, kan det få stora konsekvenser i det föränderliga samhället vi lever i. Då färre äter frukost hemma, läser färre morgontidningen. Det är också dyrt att producera papperstidning, och det blir ännu dyrare om antal prenumeranter sjunker.

·         Möjligheter
Genom att webbtidningen finns ökar den räckvidden bland läsare. Även internet i mobilen är en möjlighet för yngre läsare.

·         Hot
Den lågkonjunktur som har lagt sig som ett svart moln drabbar tidningen på så sätt att den får färre annonser. Det är också färre prenumeranter, och siffrorna sjunker hela tiden. Eftersom många anser att nyheter bör vara gratis så finns det många konkurrenter.

Själv tror jag nog att denna lilla SWOT-analys stämmer bra in på de flest morgontidningar i nuläget. Alla kanske inte ha samma styrkor men svagheter, möjligheter och hot är nog densamma.

Men vad ska vi då göra med papperstidningen? Kommer den fortfarande att finns om 15 år? Eller vad kommer vara det nya? Jag som har jobbat på en tidning, Norrköpings Tidningar, vet att det finns många äldre med försämrad synd och även personer med just synfel som använder sig av taltidning. Så det jag kom att tänka på är hur populärt talböcker ha blivit den senaste tiden. Kan inte taltidningen vara värd att satsa på även för personer utan synfel? Jag tror säkert att det finns folk som är intresserade. Tar man bilen till jobbet kan det vara skönt att lyssna på i morgonrusningen, men även när man sitter på tuben eller bussen. Dock vet jag inte riktigt hur det här med taltidning fungerar riktigt, jag har faktiskt aldrig lyssnat på det själv. Så när det kommer till reklam och liknande så vet jag inte hur mycket pengar man kan dra in där. Man kanske kan utforma det lite som Spotify, efter en artikel kommer en kort reklam och sen fortsätter det på en ny artikel.

Något annat som Norrköpings Tidningar också har är en tv-kanal kallad 24NT. Där visar man nyheter dygnet runt, plus att man även visar reklam. Man sänder både nyheter och olika reportageinslag. Detta kan man se som en rullande remsa där samma nyheter visas under hela dagen. Det är en kanal som kan sättas på när man själv har tid och vill kolla på lokala nyheter. Dessutom är det här ett drömläge för lokala annonsörer att nå ut till kunder.



Det är otroligt svårt att förutspå vad som kommer härnäst och jag tror att mediebolagen får testa sig fram lite och se vad det är som fungerar bäst. Vi är ju inne i ett skede där papperstidningen snart kommer att bytas ut så nu är det extra viktigt att ta fram nya kanaler för att företaget ska överleva i framtiden.


Litteratur: Doyle, Gillian (2002) Understanding Media Economics, London: Sage. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0