makten inom media är värdefull
Han ser sig själv som den bästa politiska ledaren i Europa och världen. Ja, det är alltså Silvio Berlusconi jag menar och det är precis så han beskriver sig själv. Berlusconi är en av väldens största affärsmän och i Italien äger han flera privata tv-kanaler och har även inflytande på de publika. Hans imperium sträcker sig också till försäkringar, reklam, mat och konstruktion.
Berlusconi använder alla medel han kan för att fortsätta som premiärminister i Italien och då fortsätta ha makten. Han har ju möjligheten att påverka hans tv-kanaler till egen vinning och i och med att han även kan styra de andra kanalerna, har han stor publicitet även där.
Det handlar inte om att Berlusconi lura väljarna, utan jag tror det handlar om att de andra motståndarna inte får lite mycket publicitet. Det gör att valdeltagarna då istället väljer Berlusconi som de redan känner en viss närhet till. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det är i alla fall ett smart drag av Berlusconi. Äger man en kanal så bestämmer man ju självklart själv vad som ska visas och det gör man till egen vinning.
Det gäller nog alla företag som är vinstdrivande. Självklart utför man tjänster eller säljer produkter som man vet ger en god vinst. Det handlar i slutändan om fortsatt överlevnad och har man ett imperium som Berlusconi har så är man bara dum om man inte utnyttjar det.
Tanken är att internet har en förmåga att underminera storföretagens och kommersialismens kontroll över medierna. Om allt är på väg att bli digitalt, om vem som helst kan göra en hemsida för några kronor och om hemsidan kan nås från hela världen via World Wide Web är det bara en tidsfråga (det gäller till exempel bandbredd och förbättrad programvara) när mediejättarna blir översköljda av oräkneliga högkvalitativa konkurrenter.
R. McChesney (2001)
Då ställer jag mig frågan om det inte är så att makten som sökmotorer som Google kan kontrollera det på ett eller annat sätt. Företag betalar dem för att visa dem högst upp vid sökningar av vissa org. En summa som förmodligen ”vem som helst” inte betalar för att få ligga bland topp tre vid sökningen.
Jag tror att det alltid kommer finnas stora medieägare så som mediekonglomerat och mediemogul. Det kommer hela tiden nya företag som behöver hjälp på traven och köps upp av större företag med bra ekonomi och som ger positiva förutsättningar för framtiden. Däremot tror jag att om ett företag blir uppköpt av ett annat så blir nog resultatet att det köpta företaget medvetet eller omedvetet influeras av ägarna. Ägarna har förmodligen vissa krav för vad som ska publiceras eller visas av det köpte företaget. Självklart tar man hänsyn till vad målgruppen och allmänheten vill ha för att anpassa sig men det gäller även för ett företag att visa vad man står för.
Norrköpings Tidningar (NT) är det ägande företaget i koncernen NTM. De två största tidningarna i Norrköping är Norrköpings Tidningar (M) och Folkbladet (S) vilket gör att koncernen äger de två ledande tidningarna lokalt och dessa är de som skiljer sig ifrån varandra mest då de har skilda politiska åsikter. Något som också är värt att påpeka är att NTM också äger tryckeriet som trycker både Folkbladet (FÖ) och Norrköpings Tidningar vilket också resulterar i att NT är den tidning som trycks sist. Varför? Det enkla och smarta svaret är att om en stor händelse inträffar på natten vid tryckningstiden, har NT fortfarande chansen att skriva det i tidningen medans FÖ redan trycks. Det resulterar i att NT har nyheten tryckt en dag innan! Strategiskt!
NTM har även startat upp en gratis tidning för länet, EXTRA Östergötland. Det är en gratis tidning lik Metro, men det inriktar sig på lokala nyheter. Precis som Metro som finns till hands vid alla busshållplatsen, tunnelbanestationer och spårvagnshållplatsen så har även EXTRA Östergötland ett sådant ställ bredvid och vad jag själv brukade se när jag åkte till skolan i Norrköping förut var att fler lästa EXTRA än Metro. Jag kan nog inte riktigt svara på varför men eftersom det är korta artiklar i en gratis tidning och eftersom man inte sitter så länge på bussen eller spårvagnen är det mer mottagligt med en sådan tidning. Sedan är det nog mer intressant att läsa något där det finns chans att man känner någon än en tidning där det står två rader om att Lindsey Lohan har bytt flickvän. NTM har alltså även tagit ett stort antal av Metros kunder när det kommer till konkurrensen i gratistidningsvärlden.
Under vår föreläsning med Jens Cavallin diskuterades hur staten fungerar som medieägare. Jag tycker att det är statens uppgift att äga företag. Men när det kommer till public service så tycker jag att de gör ett bra jobb i och med att det är till för allmänhetens tjänst. Vad jag fick höra i tidigare föreläsning om Public Service så går pengarna för tv-licensen till svensk tv-produktion. Vad som jag kom att tänka på är ”True Blood”, den nya serien som SVT har börjat sända. Det är en serie som är producerad i USA och sänds av HBO. Så man kan undra vad tanken med att sända den serien är.
Man säger att mångfalden är hotad. Dock kan jag inte se hur den kan vara det. Jag tror det är helt tvärt om. Mångfalden börjar blomma ut nu om någonsin! Nu har vi internet, vi har större möjlighet att se andra kulturer, vi kan lättare få upp ögonen för fler åsikter än kursens lärare eller familjens. Jag vet att SVT har en stor mångfald i deras sändningar, lika så SR. Men det är deras jobb. De jobbar i allmänhetens tjänst och då gäller det att ha mångfald. Detta gäller nog även när det kommer till ”True Blood”, allmänheten vill inte bara se svenska dramaserier.
When the structural theory of social relation entered intro crisis at the ens of the 1970s, along with the other great explanatory systems, criticism of it revolved around the central question of mediations and the role of the subject, the social actor and the audience.
A.Mattelart & Michéle (1998)
Vare sig man jobbar för staten, om man är delägare av en stor koncern eller om man är en mediemogul så gäller det att synas. Man måste veta hur man ska få folk att titta eller läsa i de kanaler DU vill. Det gäller också att få dessa personer att prata om detta, det måste ha ett värde, det måste finnas mångfald. Man måste hitta ett grepp som håller kvar uppmärksamheten för i slutändan handlar det alltid om överlevnad.
Litteratur:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3034600.stm
091029 kl 14:00
Mattelart, Armend & Michéle (1998) Theories of Communication. London: Sage
McChesney, Robert W (2001) Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times, New York: The New Press. Svensk översättning: All makt åt medierna eller Ge folk vad folk vill ha?